Start arrow Nasz ruch arrow M這de pokolenie w OWP
Menu serwisu
Start
Artyku造
Nasz ruch
Rekrutacja
Bojkotuj!
Polecamy
Ogl康aj
Linkownia
Kontakt
Dodaj do ulubionych

Nowo軼i
Licznik odwiedzin
10361652
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
M這de pokolenie w OWP


I trzeba si nad niemi zastanowi, je瞠li chcemy jako tako zda sobie spraw z tego, dok康 idziemy.
To, co dzi wype軟ia nasze 篡cie cywilizacyjne, moralne i polityczne, ma 廝ód這 swoje w ideach i pr康ach, które wczoraj panowa造 w鈔ód m這dzie篡; to, czym dzi 篡je m這dzie, te idee i d捫enia, które dzi w jej umys豉ch zajmuj miejsce panuj帷e, b璠 panowa造 w 篡ciu spo貫cze雟twa jutro.


Nie zatrzymuj帷 si na razie nad pytaniem, jakie to s idee, jakie d捫enia, trzeba przede wszystkim stwierdzi ogromnej donios這軼i fakt, mianowicie niezwyk陰 jednolito嗆 duchow naszej m這dzie篡. Jeden pr康, jeden kierunek panuje tak silnie, 瞠 wszystko, co mu si przeciwstawia, nie sk豉da si nawet na siln mniejszo嗆.
              Ta jednolito嗆 nie jest wyrazem jakiej martwoty,  braku zainteresowania si zagadnieniami bytu cz這wieka, narodu i 鈍iata dalszego:   wiemy  dobrze,   i  篡cie tej m這dzie篡 bije bardzo 篡wym t皻nem, 瞠 my郵i ona i ma co do powiedzenia,   瞠   odbywa si w鈔ód   niej 篡wa wymiana pogl康ów,   瞠 ma wreszcie   ona siln d捫no嗆 do czynnego interweniowania w 篡ciu. St康 jednolito嗆 naszej m這dzie篡 zas逝guje na to, 瞠by bli瞠j si nad jej 廝ód豉mi  zastanowi.  Tak powszechnie panuj帷y  pr康 nie mo瞠 by narzucony, nie mo瞠 by wynikiem jakiej sztucznej hodowli, najumiej皻niej nawet zorganizowanej agitacji: 廝ód豉 jego musz tkwi w samem 篡ciu, w jego potrzebach i w jego naukach.
               Pozostawiaj帷 t spraw na pó幡iej, trzeba si zaj望 przede wszystkim znaczeniem faktu dla przysz這軼i. Najwi瘯sz kl瘰k naszego narodu zarówno w ci庵u   dziesi璚ioleci,   poprzedzaj帷ych   odbudowanie   pa雟twa, jak w czasie wojny 鈍iatowej,   w której si losy nasze wa篡造, jak   wreszcie w ci庵u dziesi璚iolecia  naszej niepodleg這軼i, by這 rozbicie duchowe narodu.   Nie by這 to tylko rozdarcie polityczne, na partie, na obozy, które w d捫eniach   swoich tak odbiega造 od siebie,   瞠 w pewnych wypadkach   literalnie nic   nie mia造 wspólnego; to rozdarcie,   które sprawia這, 瞠 w czasach niewoli poszczególne obozy sz造 z tymi czy innymi obcymi czynnikami przeciw rodakom, 瞠 w czasie wojny jedni walczyli dobrowolnie po jednej, drudzy po drugiej stronie, 瞠 we w豉snym pa雟twie   nie mogli鄉y si zdoby na wi瘯szo嗆, która by zgodzi豉 si na wspólne minimum d捫e, potrzebne do rz康zenia.  By這 to rozbicie poj耩, wierze, zasad moralnych:   jedni   plwali   na  to,  co dla innych by這 鈍i皻em,   jedni   poczytywali   za chwalebny czyn to, co w oczach innych by這 pospolit ordynarn zbrodni. To, co w鈔ód innych narodów by這   poj璚iem ogólnoobowi您uj帷em,   by這  kwesti uczciwo軼i,   honoru, przyzwoito軼i, obowi您ku obywatelskiego, w Polsce robiono kwesti takiego, czy innego stanowiska partyjnego. Ludzie, mówi帷y po polsku, przestali si nawzajem mi璠zy sob rozumie.
Ten stan rzeczy jeszcze trwa. Pod jednym wzgl璠em nawet si pogorszy, czy te tylko ujawni jaskrawiej z這 ukryte. Ludzie, którzy dany czyn niegdy og豉szali za zbrodni, dzi dla takich czy innych wzgl璠ów, najcz窷ciej dla zysku czy dla widoków zysku, broni go, wychwalaj, podnosz do godno軼i zas逝gi.
W tej sferze, która wsz璠zie stanowi 鈍iadom, kierownicz cz窷 narodu, my w najnowszej dobie stali鄉y si o wiele mniej narodem, ni byli鄉y nim jeszcze przed kilkudziesi璚iu laty. Bo naród to nie tylko wspólny j瞛yk i wspólne dzieje, ale tak瞠 daleko id帷a wspólno嗆 instynktów spo貫cznych, poj耩 moralnych i obyczajowych wspólno嗆 wierze i przywi您a.
          
       Przy takim rozbiciu duchowym niema mowy ani o 豉dzie i porz康ku w 篡ciu spo貫cze雟twa, ani o silnym pa雟twie.
Dlatego to uderzaj帷a jednolito嗆 w鈔ód naszej m這dzie篡, dla wszystkich ju dzi widoczna, jest faktem nies造chanej donios這軼i.
Przede wszystkim da ona Polsce nale篡t jednolito嗆 polityczn.
        To pokolenie, w którym dzi najstarsi przekroczyli trzydziestk, najm這dsi za siedz na 豉wach szkolnych, w   bliskiej   przysz這軼i   zapanuje w 篡ciu.   Ono b璠zie rz康zi這 Polsk. I ono   b璠zie   zdolne wyda  z siebie silny i trwa造 rz康, oparty o pot篹n   wi瘯szo嗆   鈍iadomego narodu,   który   swoj wol krajowi   podyktuje. By這by wszak瞠   wielk powierzchowno軼i,   gdyby鄉y   widzieli   w   naszej   m這dzie篡  tylko jednolito嗆 polityczn. Panuj帷y w鈔ód   niej pr康   si璕a znacznie g喚biej. Tam, w tym miodem 鈔odowisku odbywa si intensywna wymiana my郵i i 軼ieranie si pogl康ów na zagadnienia religijne, moralne, obyczajowe, na zagadnienia bytu narodowego, pogl康ów nie tak rozbie積ych, 瞠by nie mog造 znale潭 wspólnego mianownika. Skutkiem tego, przy ró積icach indywidualnych, wytwarza si wspólny system poj耩 i wierze, wspólny kodeks moralny i obyczajowy, wspólna fizjognomia cywilizacyjna. Na nich wida, 瞠 s synami jednego narodu, ze wspólnej tradycji dziejowej wyros造mi.
W starszym pokoleniu jeszcze panuje anarchia umys這wa, religijna, moralna, a co za tym idzie, polityczna. W鈔ód m這dych anarchii ju niema. Tam si szybko organizuje 豉d duchowy i obyczajowy, a cho z ró積ych zak徠ków starszego pokolenia id usi這wania rozbicia tego 豉du, rozproszkowania tej rosn帷ej si造, dzi ju niema w徠pliwo軼i, 瞠 celu one nie osi庵n. Polska jutrzejsza wydob璠zie si z tego chaosu, w którym dzi 篡je.

Roman Dmowski

Nast瘼ny >
User Comments
Dodaj sw鎩 komentarz do tego artyku逝...M這de pokolenie w OWP ...

Enter your comment below.

(wymagane)

(optional)

Tw鎩 e-mail nie b璠zie wy鈍ietlany na stronie - to informacja dla administratora

(optional)




 
Imieniny
24 Marca 2017
Pi徠ek
Imieniny obchodz:
Dzier篡s豉wa,
Dziers豉wa, Gabor,
Gabriel, Marek,
Sewer, Sofroniusz,
Szymon
Do ko鎍a roku zosta這 283 dni.
Sonda
Cytat
W polityce trzeba nie 瘸這wa wysi趾u, trzeba wszystko zrobi, 瞠by si nie omyli. Bo omy趾a cz瘰to bywa zbrodni.
Roman Dmowski
Advertisement
Advertisement